Joitakin aina onnistaa, toisia taas ei

Kun ensimmäisen kerran matkustin Yhdysvaltoihin 1980-luvun lopulla, monta asiaa löi minut ällikällä. Yksi hämmästelyni aiheita olivat huippunäyttelijöiden tähdittämät tv-mainokset. Vielä tuolloin Suomessa oli vallalla ajatus, etteivät itseään kunnioittavat näyttelijät suostu palvelemaan markkinavoimia kasvoillaan, vaan he korkeintaan luovuttavat äänensä radio- ja tv-mainoksiin.

Mutta mitä näinkään rapakon takana? Taitavasti käsikirjoitettuja, usein huumorilla ryyditettyjä tarinallisia mainoksia, joissa tunnetut näyttelijät seikkailivat. Kiinnostavaa oli, ettei markkinoitava tuote välttämättä näkynyt mainoksessa kuin lyhyen välähdyksen, eikä aina edes sitäkään, vaan vasta lopputekstit kertoivat katsojalle, minkä yrityksen tuotteita katsojan kannatti käyttää, jotta elämä sujuisi kuten mainoksen päätähdellä.

Yksi taitavasti käsikirjoitettuja tarinoita tarjoavista yrityksistä oli rahoitusalan yritys American Express, joka on pysynyt hyväksi havaitsemallaan linjalla ja tarjoaa nykypäivän katsojille riemukkaita hetkiä mm. Conan O´Brienin, Ellen DeGeneresin ja Martin Scorsesen seurassa.

Nykyään meilläkin voi jo ihailla hyvin tehtyjä tv-mainoksia (mieleeni tulee mm. lääketeollisuusyhtiö Orionin mainossarja, jonka ohjasi Matti Ijäs, kuvasi Kari Sohlberg ja jossa näyttelivät mm. Martti Suosalo ja Jari Pehkonen), mutta pakko myöntää: rakas länsinaapurimme Norja on tälläkin saralla pannut paremmaksi. Sikäläinen finanssikonserni DnB NOR on kaapannut tv-mainokseensa charmantin elokuvatähden, Hollywoodin seksisymboliksikin rankatun George Clooneyn, ja luonut verrattoman tarinan, johon samastuvat satavarmasti miljoonat naiset eri puolilla maailmaa. Enkä nyt tarkoita hämmentynyttä nuorikkoa, vaan meitä muita, joiden pitää aina säästää saadaksemme hieman luksusta arkeemme. (Klikkaa kuvia ja näet ko. mainokset.)

Lisäys 9.10.2011 Tässä vielä yksi mainio mainos, tällä kertaa kahvisaralta. Kyse on Nespresson vuoden takaisesta kampanjasta. George Clooneyn rinnalla mestaroi toinen lempinäyttelijäni, John Malkovich, joka minulla oli onni nähdä viime elokuussa Turussa Michael Sturmingerin ohjaamassa pienoisoopperassa The Giacomo Variations. Mainoksessa Malkovich on laskeutunut taivasten valtakunnasta maan päälle ratin ääreen saadakseen lisää espressokapseleita. Vastentahtoisena juoksupoikana toimii tietenkin Clooney. Hyvää kahvihetkeä teille, lukijat, näiden charmikkaasti harmaantuneiden herrojen seurassa!

Mainokset

3 thoughts on “Joitakin aina onnistaa, toisia taas ei

  1. Meillä Samuli Edelman heiluttaa uudestaan ja uudestaan taktisesti kättään katsot mainoksia sitten tv:n ääressä tai leffateatterissa.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s